Adres
Nieuws | 05.08.2021

Dit is waarom ook jij supplementen nodig hebt!

In een perfecte wereld heb je geen supplementen nodig. De voeding die je eet is rijk aan voedingsstoffen, de lucht is schoon, stress bestaat niet en bewegen is je grootste hobby. Grote kans dat je bij het lezen van bovenstaande voorwaarden bedenkt dat supplementen slikken zo gek niet is. Maar zelfs in het zeldzame geval waarin je optimaal eet, in een gezonde omgeving woont, regelmatig beweegt én voldoende ontspant, is suppletie een pré. Waarom kun je eigenlijk niet zonder?

It’s the genes stupid
Onze genen verwachten van ons dat we eten, bewegen en slapen zoals onze verre voorouders dat deden. Hoewel er een hoop dingen zijn die we kunnen doen (of laten) om positieve genexpressie in gang te zetten, zijn er in onze huidige maatschappij ook veel belemmeringen die een optimale expressie van genen in de weg zitten. Kort gezegd: onze omgeving sluit niet langer aan bij wat onze genen verwachten. Dit heeft verschillende oorzaken:

  1. Kunstmatig licht zorgt ervoor dat onze biologisch klok verstoord raakt
  2. Inadequate voeding levert onvoldoende nutriënten
  3. Een actieve leefstijl heeft plaats gemaakt voor een grotendeels zittend bestaan 
  4. We zijn niet meer verbonden met de natuur

Hoewel dieet altijd het startpunt moet zijn bij het nastreven van een gezonde levensstijl, kun je niet meer om voedingssupplementen heen. Hieronder lichten we bovenstaande punten toe:

 

Kunstmatig licht
Ieder mens heeft een biologische klok die we het circadiaans ritme noemen. De cyclus van dit ritme duurt ongeveer 24 uur. Onder optimale omstandigheden wordt deze klok elke dag ‘gelijk’ gezet aan de hand van licht en donker. In de hypothalamus komen cellen voor die reageren op licht- en donker signalen. Als de zon opkomt geven deze cellen (Nucleus Suprachiasmaticus genaamd) een seintje aan de interne klok dat het tijd is om op te staan. Andersom krijgen dezelfde cellen opdracht om de aanmaak van melatonine in gang te zetten als het donker wordt. De ogen spelen een belangrijke rol in dit proces.

Voor miljoenen jaren was licht, of het gebrek eraan de maatstaf waarmee mensen hun slaapcyclus vaststelden. Onze verre voorouders gingen slapen zodra de schemer inviel en stonden weer op zodra de eerste zonnestralen hun ogen bereikten. Met de komst van kunstlicht is dit proces aardig in de war geschopt. Het blauwe licht dat uitgezonden wordt door onze smartphones, laptops en televisie heeft een grote invloed op ons circadiaans ritme. Is dit ritme verstoord dan liggen slaapproblemen op de loer.

Terwijl we ‘s avonds de dag kunstmatig verlengen door het gebruik van kunstlicht, komen we overdag veel te weinig buiten. Een bestaan dat zich grotendeels binnenshuis afspeelt heeft ook een verstorende werking op onze biologische klok. Vitamine D speelt een rol bij het synchroniseren van onze cellen, een tekort hieraan kan een verstorende werking hebben. Deze belangrijke vitamine heeft tal van functies in het lichaam. Eén daarvan is de timing van lichaamsprocessen waaronder het afstellen van het dag- en nachtritme. Om je dag- en nachtritme weer te herstellen is het belangrijk volop tijd in de buitenlucht door te brengen én het gebruik van schermen in de avond te beperken. Een andere werking is dat vitamine D bijdraagt aan de aanmaak van cellen en weefsels.

 

Inadequate voeding
Hoewel een gezond dieet in theorie alle voedingsstoffen zou moeten bevatten, blijkt dat in de praktijk vaak niet het geval. Dat heeft verschillende oorzaken:

  1. Landbouwgronden zijn uitgeput waardoor groenten en fruit minder voedingsstoffen bevatten
  2. Onze voeding bevat meer verontreinigingen dan vroeger
  3. Chronische stress vermindert de opname van voedingsstoffen
  4. Het dieet van de meeste Nederlanders draagt niet bij aan een optimale gezondheid
  5. Het gebruik van bepaalde medicijnen belemmert de opname van voedingsstoffen

Laten we bovenstaande oorzaken eens nader bekijken.

Landbouwgronden
Intensieve landbouw en het veelvuldig gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest hebben de bodem dusdanig uitgeput dat er veel minder voedingsstoffen aanwezig zijn. Wat niet in de bodem zit belandt ook niet op jouw bord en daarmee niet in je lijf.

Verontreinigingen
Verontreinigende stoffen in onze voeding vormen een steeds groter probleem. Denk aan resten van pesticiden, methylkwik, dioxines, aluminium, lood, arsenicum, BPA’s en ftalaten. BPA staat voor Bisfentol A. Deze chemische stof komt in veel producten voor, zoals het verpakkingsmateriaal van ons eten. Al deze stoffen verhogen de behoefte aan voedingsstoffen. Met name aan voedingsstoffen die onze cellen beschermen tegen al dat chemische geweld van buitenaf.

Chronische stress
Stress vermindert de opname van voedingsstoffen. Door stress schiet het hormoon adrenaline omhoog. Je lijf zet al je systemen on hold, waaronder je spijsvertering. Hier gaat het mis. Je maakt minder spijsverteringsenzymen  en maagzuur aan. Dat zorgt er voor dat vitaminen en mineralen minder goed worden opgenomen.

Hollandse kost
De meeste Nederlanders halen onvoldoende voedingsstoffen uit hun dieet. Zeg eens eerlijk, wanneer heb jij voor het laatst lever gegeten? Vitamine A is alleen te vinden in orgaanvlees en in visleverolie. Hoewel lever één van de voedzaamste voedingsmiddelen op aarde is, hebben veel mensen er een sterke aversie tegen. Verder eet slechts 16% van de volwassenen voldoende groente. 13% haalt de aanbevolen hoeveelheid fruit per dag. [1]

Medicijngebruik
Veel mensen slikken dagelijks één of meerdere soorten medicijnen. Bij langdurig gebruik kan het gebruik van sommige soorten medicijnen de opname van vitamine en mineralen in de weg zitten. Zo kan het gebruik van maagzuurremmers de opname van vitamine B12 in de maag verminderen en hangt het gebruik van statines vaak samen met een tekort aan vitamine D.

 

Op je gat
We gaan met de auto naar ons werk, brengen de dag zittend door achter een bureau en gaan weer zittend naar huis. Al dat zitten is funest voor onze gezondheid. Een zittend leven wordt in verband gebracht met het metabool syndroom. Deze aandoening omvat klachten rondom de stofwisseling zoals diabetes type 2 maar ook een hoge bloeddruk, een verhoogd cholesterolgehalte en overgewicht. Het metabool syndroom verhoogt het risico op hartaanvallen en beroertes.

 

Verbonden met de natuur
De meerderheid van de Nederlanders komt te weinig buiten. Dat is niet alleen funest voor de aanmaak van vitamine D maar ook voor de geestelijke gezondheid. Het vertoeven in de natuur helpt bij het herstel van stress, het draagt bij tot persoonlijke ontwikkeling en het stimuleert tot bewegen. Reden te meer om er regelmatig op uit te gaan!

 

Tot slot
Een gezond dieet blijft de basis van een gezonde leefstijl. Voedingssupplementen zijn een aanvulling en geen vervanging van gezonde voeding. Als je exact wil weten aan welke voedingsstoffen je een tekort komt, dan brengt een bezoekje aan je huisarts uitkomst!

Deel deze pagina:

Door gebruik te maken van onze website, ga je akkoord met ons

Cookie beleid